انواع ترمز ماشین را بشناسید بهترین سیستم ترمز خودرو کدام است؟ مجله خودرو ماشین نو | توکو لیفتراک
این انتقال توسط بعضی از ابزار های کمک کننده نیروی در جریان را افزایش داده و در نهایت با ایجاد اصطکاک باعث کاهش سرعت و ایست خودرو می شود. اگر هنگام فشار دادن ترمز، صداهای جیغ مانند و نگرانکنندهای از ترمزها به گوش میرسد یا به هنگام توقف خودرو با کاهش قدرت ترمز مواجه هستید، بدانید که ترمزها نیاز به عیبیابی دارند. موارد مذکور و نشانههایی از جمله متوازن نبودن چرخها، روشن شدن چراغ هشدار و نشت روغن میتواند ناشی از خرابی ترمز خودرو باشد یا حداقل به این معنا باشد که دیگر قطعات مهم این سیستم مانند لنتها یا روتورها به فرسودگی دچار هستند.
- ترمزهای دیسکی انواع مختلفی دارند که در ادامه همین مطلب آنها را به شما معرفی میکنیم و توضیحات کاملی از آنها را در اختیارتان قرار میدهیم.
- چنانچه هنگام فشار دادن پدال آن را اسفنجی یا نرم احساس کرده باشید، بدین معناست که با نشانههای تعویض روغن ترمز مواجه هستید.
- ممکن است تصور کنید که ترمزهای بادی مانند مدار ترمز هیدرولیک کار می کنند.
- همچنین به طور مختصر شما رو با ترمز مغناطیسی که در خودروهای فرمولا 1 استفاده میشه آشنا کنیم.
- در این صورت ماشین سرخوردگی شدید خواهد داشت و از کنترل شما خارج خواهد شد.
در ادامه ی آنچه برای لوازم یدکی موتور و نیز لوازم یدکی سیستم انتقال قدرت خودرو ذکر شد در این مبحث قصد داریم از سیستمی که مکمل سیستم انتقال قدرت و موتور خودرو است صحبت کنیم . میخواهیم در این مقاله به بررسی لوازم یدکی ، اجزا و نحوه ی عملکرد سیستم ترمز خودرو بپردازیم . برخی ترمزهای دیسکی دارای دو کالیپر ترمز مجزا بر روی هر واحد دیسک هستند. استفاده از سطح اصطکاک بیشتر به منظور ارائه توان بالاتر در ترمزگیری دلیل اول است در حالی که در برخی نمونهها نظیر بسیاری از خودروهای سوپراسپرت، کالیپر دوم نقش ترمز اضطراری را بازی میکند. این قطعه توسط قرقره به بوستر ترمز متصل میشود وظیفه ی تنظیم کردن فاصله ی کفشکی ها با کاسه ترمز را بر عهده دارد. فشار هوا باعث میشود میل پیستون بوستربه بیرون رانده شود ، نیروی تولید شده از این حرکت باعث به حرکت در آوردن جغحغه ترمز میشود، در اثر چرخیدن جغجغه ، میل بادامک چرخیده و باعث باز شدن کفشکی ها از هم میشود.
سیستم ترمز Brembo
در خودرو پراید می توان با تقویت لنت ها و دیسک ترمز ایمنی سیستم ترمز پراید را بالا برده و از خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری کرد. با این حال در هنگام نقص عملکرد ترمز بیشترین خسارت اکثرا به سپرجلو خودرو وارد شده و باعث مختل شدن کارایی ایمنی سپر برای محافظت از خودرو می شود. در این نوع ترمز سعی شده مشکلات موجود در نمونههای کاسهای تا حد امکان برطرف شود. توانایی انتقال حرارت ترمزهای دیسکی بسیار بهتر از نمونههای کاسهای است. به علاوه، وزن ترمزهای دیسکی به مراتب کمتر از ترمزهای کاسهای است و قادرند با سرعت بیشتری آب را از روی دیسک کنار بزنند.بخشهای اصلی تشکیل دهندهی ترمزهای دیسکی، دیسک ترمز، لنتها و کالیپر ترمز است.
۶. ترمز مغناطیسی
سیستم ترمز از زمانی که ماشین اختراع شد تقریباً همگام با اون وارد این دنیای جادویی شد. ترمزها همانند ماشین ها، تاریخچه پر فراز و نشیبی داشتن و راه درازی رو طی کردن تا امروزه به این ساحل آرامش رسیدن (البته به غیر از برخی از محصولات داخلی!!!) پس بیا با کارآموز وبسایت آموزش مکانیک خودرو همراه شو و عاشق یادگیری خودرو شو. این مدل در خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد و به سه نوع پلاگین، بازیاب انرژی و مقاومتی یا رئوستاتیکی تقسیم میشود. در نوع پلاگین، به محض استفاده از پدال، چرخش موتور برعکس شده و ترمزگیری صورت میگیرد. در نوع دوم، به محض ترمز گرفتن، موتور الکتریکی وارد مد ژنراتوری شده و انرژی جنبشی چرخها را گرفته و تبدیل و ذخیره میکند.
همان گونه که پیش تر گفته شد ترمز کاسهای یکی از اولین ترمزهای تولید شده در خودروها می باشد. شکل ساختاری این ترمز بدین گونه است که یک کاسه به همراه دو کفشک درون آن در قسمت پشت چرخ ایجاد شده است. در خودرو هایی که جدیدتر تولید شده است برای ممانعت از چنین اتفاقی ، شیرهوشمندی تعبیه شده است که به وزن و بار حساس بوده و میزان فشار روغن ترمز را مرتبا تنظیم می کند. با وجود این شیر هوشمند ، هنگامی که خودرو تمایل به سرخوردن پیدا می کند ، فشار ارسال روغن کمتر شده تا باعث قفل شدن چرخ ها نشود. از طرفی وجود سیستم های ABS در خودروها نیز از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزهای ناگهانی و شدید جلوگیری می کند.